Iedere dag rijden er mensen op de snelweg onder rode kruisen door. Het negeren van zo’n rood kruis is levensgevaarlijk voor iedereen die op de weg werkt of rijdt. Zo’n rood kruis staat er nooit voor niks, er is altijd iets aan de hand.
Denk bijvoorbeeld aan een pech- of ongeval, olie op de weg of een spoedtransport van een ambulance. Daarom wijst Rijkswaterstaat met de nieuwe campagne: ‘Een rood kruis staat #nietvoorniX. Er is altijd iets aan de hand’, op de gevaren hiervan. Ze roepen alle weggebruikers op om rode kruisen niet te negeren.
De schoolvakanties zijn bijna voorbij en het najaar staat voor de deur; kortom het wordt weer drukker op de weg. Dit betekent helaas ook meer pech- en ongevallen, waarbij ze voor de veiligheid rijstroken met een rood kruis moet afzetten. Ook werken ze de komende jaren veel aan de wegen, bruggen en viaducten.
Bij deze werkzaamheden worden ook onder andere rode kruisen geplaatst voor de veiligheid van de mensen die daar aan het werk zijn. ‘Wij zien wanneer het nodig is om een rijstrook af te kruisen, daar hoef je niet over na te denken. Je wordt volledig ontzorgd’, zegt Martin Wijnen, de directeur-generaal van Rijkswaterstaat.
Hiermee richt hij zich direct tot de weggebruikers. ‘Ga vooral niet zelf nadenken of je nog wel een stukje over een afgesloten rijstrook kan. Ten eerste omdat je jezelf in gevaar brengt, maar vooral ook anderen.’
Campagne #nietvoorniX
Rijkswaterstaat vraagt sinds 2019 met enige regelmaat aandacht voor de gevaren van het negeren van rode kruisen. Met de nieuwe onlinecampagne ‘Een rood kruis staat er #nietvoorniX. Er is altijd iets aan de hand’ roepen ze opnieuw de weggebruiker op hun gedrag aan te passen.
‘Wij realiseren ons heel goed dat een rood kruis bij pechgevallen of incidenten hinderlijk kan zijn en we doen er alles aan om de weg zo snel mogelijk weer vrij te maken, maar veiligheid gaat altijd boven alles,’ aldus Rijkswaterstaat. De nieuwe campagne is te zien op diverse socialemediakanalen, websites en informatieborden boven de weg.
Aanrijdingen auto’s weginspecteur, botsabsorbers en pijlwagens
Met enige regelmaat worden voertuigen van weginspecteurs aangereden tijdens het beveiligen van een pech- of ongeval. In een aantal gevallen is hierbij sprake van het negeren van rode kruisen. Ook botsabsorbers en pijlwagens die worden ingezet bij de afhandeling van incidenten en bij wegwerkzaamheden, worden met enige regelmaat aangereden.
Ook hierbij is soms sprake van het negeren van rode kruisen. Dit jaar zijn er al 20 van dit soort aanrijdingen geweest, waarvan 6 met een auto van een weginspecteur.
Boetes
Een aantal weginspecteurs van Rijkswaterstaat heeft een BOA-bevoegdheid en mag processen-verbaal uitschrijven, evenals de politie, aan automobilisten die onder een rood kruis doorrijden. De WIS-BOA’s van Rijkswaterstaat hebben de afgelopen 5 jaar (2019-2023) bijna 20.000 boetes uitgeschreven voor het negeren van een rood kruis.
In 2023 zijn hiervoor door politie en weginspecteurs 8.153 boetes uitgeschreven. Voor een weginspecteur gaat afhandeling van een incident altijd voor op het uitschrijven van een boete. En omdat het steeds drukker wordt op de weg en er ook meer incidenten zijn, is er niet altijd tijd voor het schrijven van een proces verbaal.
De hoogte van de boete is minstens €260. De campagne bestaat uit video’s, waarin weginspecteurs reageren op waargebeurde verkeersbeelden. Te zien is hoe automobilisten door blijven rijden op een rijstrook waar een rood kruis boven staat.
‘Ik kan je vertellen dat je dan knap zenuwachtig wordt, want waar ben ik dan nog veilig?’ reageert weginspecteur Alyssa. Weginspecteur Jeroen is zelfs een keer aangereden, terwijl er een rood kruis boven de weg stond: ‘Als ik daaraan terugdenk, krijg ik nog rillingen over mijn rug. Het negeren van een rood kruis is te asociaal voor woorden!’
In een andere video legt wegverkeersleider Pascall uit waarom er in bepaalde situaties kruisen staan, ook al kan je dat niet altijd zien als automobilist. ‘Met deze campagne hoop ik dat mensen wakker geschud worden, niet meer hufterig door blijven rijden onder een rood kruis en beter begrijpen waarom we de rode kruisen zetten.’