AlgemeenOverheid

ACM spreekt energieleveranciers aan op tijdig versturen eind- en jaarafrekening

Advertentie

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft energieleveranciers aangesproken omdat een deel niet op tijd de jaarafrekening of eindafrekening verstuurt aan zijn klanten. Uit aangeleverde gegevens van de leveranciers blijkt dat ongeveer 1/3 van de bedrijven zijn facturen niet binnen de wettelijke termijn van 6 weken na de datum van de verhuizing of na afloop van een jaar of het contract verstuurt. Ook ontvangt de ACM regelmatig signalen van consumenten hierover.

Energieleveranciers zijn verplicht om hun klanten (consumenten en andere kleinverbruikers) jaarlijks een afrekening te sturen, zodat de klant weet of hij moet bijbetalen voor de levering van gas en/of elektriciteit of dat hij geld terug krijgt. Bij een verhuizing of overstap naar een andere leverancier moet de klant om dezelfde reden zo snel mogelijk na de overstap een eindafrekening ontvangen. Leveranciers moeten de jaar- of eindafrekening binnen 6 weken na de einddatum verstuurd hebben aan hun klanten. Dit gebeurt te vaak te laat blijkt uit de controle van de ACM.

Energieprijsplafond

Het tijdig versturen van de rekening is belangrijk voor de klant, maar ook in het belang van de leverancier. Daarom moeten leveranciers rapporteren aan de ACM over de verstuurde jaar- en eindafrekeningen. Het instellen van het prijsplafond op 1 januari 2023 heeft de facturering voor leveranciers lastiger gemaakt, maar ontslaat leveranciers niet van hun plicht om tijdig de jaar- of eindafrekening te sturen. Inmiddels bestaat het prijsplafond alweer bijna 7 maanden. Leveranciers hebben dus ervaring op kunnen doen. Daarom vindt de ACM het belangrijk dat leveranciers aan de norm van 6 weken voldoen en – als dat aan de orde is – teveel betaalde voorschotten ook snel terugbetalen.

Hoe nu verder?

De ACM heeft leveranciers die achterlopen met het versturen van jaar- of eindafrekeningen gewezen op de verplichting om tijdig (binnen 6 weken) een factuur te versturen. Zij moeten aan de ACM over hun achterstanden rapporteren en met een verbeterplan komen om deze zo snel mogelijk weg te werken. Als blijkt dat een leverancier blijvend achterloopt met zijn facturen, kan de ACM handhaven.

Advertentie
Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?

Adblock? Dat vinden wij jammer!

Adblock geïnstalleerd? Dat vinden wij jammer. Onze website is geheel gratis te bezoeken. Maar wij halen onze onkosten uit het tonen van advertenties. Wilt u er over nadenken om Adblocker niet te gebruiken? Zo kunnen wij alles op deze website gratis blijven aanbieden.